القبول والتسجيل

آلية القبول والتسجيل

 

  • تستقبل الأكاديمية، وحسب سياسة القبول فيها الطلبة من جنسيات مختلفة، وتحتفظ أكاديمية ساندس الوطنية بحق تقييم كل متقدم للمدرسة وإجراء مقابلة للطالب مع الإدارة.
  • تعتذر الأكاديمية عن قبول الطلبة الذين لا يحققون المتطلبات الأكاديمية أو السلوكية لديها.
  • بحسب قرارات وزارة التربية والتعليم تقوم الأكاديمية بطلب إحضار ملف الطالب من المدرسة المنقول منها وأن يزود المدرسة بجميع الأوراق المطلوبة ويتحمل ولي الأمر مسؤولية عدم تزويد المدرسة بالأوراق الثبوتية اللازمة للطالب أو أي جزء منها.
  • يقبل في الروضة الأولى (البستانKG1) الأطفال الذين تكون أعمارهم 4 سنوات .
  • يقبل في الروضة الثانية (التمهيدي KG2) الأطفال الذين تكون أعمارهم 5 سنوات.
  • يقبل في الصف ( الأول الأساسي) الأطفال الذين تكون أعمارهم 6 سنوات.
  • تحتفظ الأكاديمية بحق عدم إعادة تسجيل الطالب في حالة:
    • عدم استيفاء دفع الأقساط في المواعيد المحددة.
    • عدم التزام الطالب الكامل بقوانين وأنظمة الأكاديمية.
    • إذا تبين أن الطالب يحتاج إلى تعليم مساند أو غرفة مصادر وخاصة في مراحل الروضة والتأسيسي، كونه لا يوجد لدى الأكاديمية غرف خاصة للمصادر و صعوبات التعلم.

الروضة والأول الأساسي

  • صورة مصدقة عن شهادة الميلاد للطلبة الأردنيين
  • صورة عن دفتر العائلة للطلبة الأردنيين
  • صورة مصدقة من السفارة عن جواز سفر الطالب للطلبة غير الأردنيين
  • صورة عن الإقامة السنوية للطالب غير الأردني أو تصريح عمل الوالد للطلبة المصريين أو بطاقة الجالية السورية للطلبة السوريين
  • صورة عن شهادة المطاعيم
  • صورة شخصية عدد ( 2)
  • كتاب من المتابعة والتفتيش لحاملي الجنسية الفلسطينية الذين لا يجملون بطاقة أبناء الأردنيات

الصف الثاني وحتى العاشر

  • صورة مصدقة عن شهادة الميلاد مثبت عليها الرقم الوطني
  • صورة عن دفتر العائلة
  • صورة عن جواز سفر الطالب
  • صورة عن شهادة المطاعيم
  • صورة عن الإقامة السنوية للطالب غير الأردني أو تصريح عمل الوالد للطلبة المصريين أو بطاقة الجالية السورية للطلبة السوريين
  • صورة شخصية عدد ( 2)
  • كتاب من المتابعة والتفتيش لحاملي الجنسية الفلسطينية الذين لا يجملون بطاقة أبناء الأردنيات
  • شهادة انتقال
  • آخر شهادة مدرسية ( بالنسبة للطلبة الجدد المسجلين في الصف العاشر عليهم إحضار شهادة الثامن والتاسع الأساسيين )
  • سجل العلامات المدرسي.

الأوراق المطلوبة من طلبة المرحلة الثانوية الجدد

  • آخر شهادة مدرسية .
  • صورتان شخصيتان .
  • صورة عن شهادة الميلاد مصدقة من دائرة الأحوال المدنية .
  • صورة عن دفتر العائلة .
  • صورة عن بطاقة المطاعيم.
  • صورة عن الإقامة السنوية للطالب غير الأردني أو تصريح عمل الوالد للطلبة المصريين أو بطاقة الجالية السورية للطلبة السوريين
  • كتاب من المتابعة والتفتيش لحاملي الجنسية الفلسطينية الذين لا يجملون بطاقة أبناء الأردنيات
  • شهادة انتقال مصدقة من قسم التخطيط للمديرية القادم منها الطالب.

 

إضافة لما سبق

1- الطلبة الفلسطينيون / غزة و الذين يحملون جواز سفر أردني مؤقت صورة عن جواز السفر.

2- الطلبة الفلسطينيون / الضفة الغربية كتاب من دائرة المتابعة و التفتيش و صورة عن  جواز السفر.

3- حملة الوثائق الفلسطينية من (سوريا – لبنان – مصر) يطلب من الطالب كتاب عدم ممانعة من دائرة الشؤون الفلسطينية.

4- تصريح عمل ساري المفعول لولي أمر الطالب حاملي الجنسية المصرية.

5- بقية الطلبة العرب والأجانب يطلب منهم إذن إقامة سارية المفعول.

6-التصديق يكون فقط لطلبة المرحلة الثانوية العاشر المرفعين للصف الأول الثانوي وطلبة الأول الثانوي المرفعين للصف الثاني الثانوي

يصدق الملف من قسم التخطيط وقسم الامتحانات في المديرية التي حضر منها الطالب ومن قسم التخطيط وقسم الامتحانات من مديرية تربية لواء الجامعة وبالنسبة لطلبة التوجيهي من خارج لواء الجامعة يعمل لهم ورقة لا مانع من الانتقال من المديرية التي تتبع لها مدرسته السابقة.

 

 تصديق الشهادات للطلبة القادمين من خارج الأردن

 تصديق الملف من البلد التي انتقل منها الطالب :

* وزارة التربية والتعليم.

* وزارة الخارجية.

* السفارة الأردنية هناك .

تصديق الملف من الأردن:

* وزارة الخارجية الأردنية.

* إذا حضر الطالب من مدرسة في بلد عربي ويدرس هناك باللغة العربية – تصدق من إدارة التعليم الخاص- أو من لواء الجامعة حسب الصف- أما إذا حضر من بلد عربي أو بلد أجنبي وكان يدرس المنهاج الأجنبي تصدق من إدارة الامتحانات والاختبارات في جبل اللويبدة  لعمل كتاب معادلة موجه لمديرية التربية والتعليم المعنية للتصديق ولعمل كتاب قبول موجه للمدرسة.

* الطلاب القادمين من أمريكا تصدق شهاداتهم أولاً من اميد ايست في وادي عبدون ثم من إدارة الامتحانات والاختبارات في جبل اللويبدة. ومن ثم من التعليم الخاص في جبل الحسين لعمل كتاب قبول موجه للمدرسة.

*** في حالة عدم تمكن ولي الأمر من إحضار الشهادات مصدقة حسب الأصول كما ذكر أعلاه ( فقط من الصف الثاني ولغاية الحادي عشر ) ، مراجعة المدرسة – أكاديمية ساندس الوطنية بأسرع وقت ممكن ( خلال أول أسبوعين من التسجيل)  لمساعدته في هذا الموضوع . وعمل كتاب قبول بمهلة ستة أسابيع تحددها التربية وينسب الصف حسب العمر.

وان لم يتمكن من إحضار الشهادة مصدقة يخضع لامتحان فحص مستوى عن طريق مديرية التربية وبنجاحه في الفحص يتم استمرار قبوله في المدرسة بموجب نتيجته

 

ملاحظة: يعتذر قسم التسجيل وشؤون الطلبة عن استلام أي ملف ينقصه أي وثيقة مما سبق

الأقساط والرسوم المدرسية

يدفع مبلغ (300) دينار بمثابة حجز مقعد تحسم من الأقساط وغيـــر مستــرد في حــال الانسحاب وذلك للطلبة القدامى و 500 دينار للطلبة الجدد.

– في حال إنسحاب الطالب خلال الأسبوع الأول من الدوام يعتبر قسط الفصل الأول غير مسترد في اي حال من الأحوال .

 

    الخصومات و المنح

    خصم الأخوة للنظام الوطني

    الاخ

    الثاني

    الثالث

    الرابع

    الخامس

    مقدار الخصم

    5%

    10%

    15%

    20%

    الاخ مقدار الخصم
    الثاني 5%
    الثالث 10%
    الرابع 15%
    الخامس 20%

    خصم الأخوة للنظام الأجنبي :

    • خصم 5% لجميع الأخوة ابتداء من الأخ الثاني .

    خصم خاص:

    • قيمته 10% لأبناء أعضاء النقابات ولأبناء منتسبي القوات المسلحة الأردنية وأبناء موظفي البنوك المسجلين ضمن النظام الوطني .
    • قيمته 5% لجميع أبناء أعضاء النقابات المهنية ولأبناء منتسبي القوات المسلحة الأردنية ولأبناء موظفي البنوك المسجليــن ضمن النظام الأجنبي .

     

    منح التفوق الدراسي ( البرنامج الوطني) :

    • يعفى الطالب / الطالبة الأول على جميع شعب الصف الواحد (ذكوراً و إناثا ) من السادس وحتى التاسع من القسط كاملاً.
    • ويعفى الثاني على جميع الشعب من 70% من القسط ويعفى الثالث على جميع الشعب من 50% بشرط ألاّ يقـل المعدل عن 96%.
    • يعفى الطالب / الطالبة من الصف العاشر والحادي عشر بمعدل 97 فما فوق من القسط كاملاً
    • يعفى الطالب / الطالبة من الصف العاشر والحادي عشر بمعدل 96-96.9  من70% من القس

     

    ملاحظة :

    • لا يحق للطالب استرجاع أي من الأقساط المدرسية أو أقساط المواصلات المدفوعة للأكاديمية في حال انتقاله إلى مدرسة أخرى مهما كانت الاسباب.
    • لا يحق للطالب الحاصل على منحة كلية أو جزئية الانتقال من الأكاديمية إلى مدرسة أخرى دون تقديم أسباب مقنعة للأكاديمية.
    • لا يجمع الطالب / الطالبة بين خصمين من الخصومات السابقة .
    • يعتبر ما ورد في هذا الدليل جزءاً لا يتجزأ من قوانين وأنظمة الأكاديمية .

    Admission and Registration Policy

    • The Academy receives, and according to its admission policy, students of different nationalities. Sands National Academy reserves the right to evaluate each applicant for the school and to interview the student by the administration.
    • The Academy does not accept students who do not meet its academic or behavioral requirements.
    • According to the regulations of the Ministry of Education, the Academy requests the student’s file from the school which they are transferred from, and to submit all the required documents upon registration. The Parent is responsible for providing the school with the necessary identification papers for the student.
    • Four-year-old- children are admitted to the First year in Kindergarten(KG 1) (Al Bustan)
    • Five-year-old- children are admitted to the Second year in Kindergarten (KG 2) (Tamheedi)
    • Six-year-old- children are admitted to the First Grade.

     

    The Academy reserves the right not to re-register a student in the following cases:

      • Failure to pay the installments on the agreed upon specified dates.
      • Student’s lack of full commitment to the rules and regulations of the Academy.
      • If it turns out that the student needs support education or a ‘Resources Room’, especially in the kindergarten and the elementary stages as the academy does not provide such services.

      Documents Required for Registration  for the Academic Year 2024/2025

      Kindergarten and 1st Grade

      • A certified copy of the birth certificate for Jordanian students (with the National Number on it).
      • A copy of the Family Log for Jordanian students.
      • A copy of the student’s passport attested by the embassy for non-Jordanian students
      • A copy of the annual Residence Permit for the non-Jordanian student, or the father’s Work Permit for Egyptian students or the Syrian Community Card for Syrian students.
      • A copy of the Vaccination Certificate
      • Two (2) passport size personal photos.
      • A letter of approval from the Follow-up and Inspection Department for holders of Palestinian nationality who do not hold the card of ‘Child of a Jordanian Mother’.

      2nd to the 10th grade

      • A certified copy of the birth certificate for Jordanian students (with the National Number on it).
      • A copy of the Family Log for Jordanian students.
      • A copy of the student’s passport attested by the embassy for non-Jordanian students
      • A copy of the annual Residence Permit for the non-Jordanian student, or the father’s Work Permit for Egyptian students or the Syrian Community Card for Syrian students.
      • A copy of the Vaccination Certificate
      • Two (2) passport size personal photos.
      • A letter of approval from the Follow-up and Inspection Department for holders of Palestinian nationality who do not hold the card of ‘Child of a Jordanian Mother’.
      • Transfer Certificate
      • The last School Report Card (Certificate) (for new students registered in the tenth grade, Eighth and Ninth Grades School Report Card must be submitted)
      • Scholastic Marks Transcript.

      Secondary Stage Students

      • The last School Report Card (Certificate)
      • Two (2) passport size personal photos.
      • A copy of the birth certificate certified by the Civil Status Department.
      • A copy of the Family Log.
      • A copy of the Vaccination Card.
      • A copy of the annual Residence Permit for the non-Jordanian student, or the father’s Work Permit for Egyptian students or the Syrian Community Card for Syrian students.
      • A letter of approval from the Follow-up and Inspection Department for holders of Palestinian nationality who do not hold the card of ‘Child of a Jordanian Mother’.
      • Transfer Certificate attested by the Planning Department of the Directorate from which the student is transferring.

      In addition to the above:

      • Palestinian/Gaza students who hold a temporary Jordanian passport, a copy of the passport is required.
      • Palestinian students / West Bank: A letter of approval from the Follow-up and Inspection Department and a copy of the passport are required.
      • Palestinian documents holders from (Syria – Lebanon – Egypt): a no-objection letter from the Palestinian Affairs Department is required.
      • A valid work permit for the parent of the student holding Egyptian nationality.
      • The rest of Arab and foreign students are required to have a valid residence permit.
      • The attestation is only for the Tenth Grade school students who are promoted to the First Secondary grade and the First Secondary students who are promoted to the Second Secondary grade.

      The file must be attested by the Planning Department and Examinations Department in the Directorate which the student is transferring from, and from the Planning Department and Examinations Department of Aljamea’a Educational Directorate. As for Tawjihi students from outside Aljamea’a Educational Directorate a no objection letter to transferring from the Directorate which his old school belongs to is required.

      Attestation of certificates for students coming from outside Jordan:

      1. Attestation of the file from the country which the student is moving from:
      • The Ministry of Education.
      • Ministry of Foreign Affairs.
      • The Jordanian embassy there.

       

      1. Attestation of the file from Jordan:
      • Jordanian Ministry of Foreign Affairs.
      • If the student is coming from a school in an Arab country and has studied there in the Arabic language – the file is certified by the Directorate of Private Education – or by the Aljamea’a Educational Directorate depending on the student’s grade. While if the student is coming from an Arab or a foreign country and has studied in an International Program, the file must be attested from the Directorate of Examinations in Jabal Alwaibdeh, which will send  an equivalency directed to the concerned educational directorate for approval, and accordingly,  a letter of acceptance is sent to the school.
      • Students coming from America must have their certificates attested first from Amid East Office in Wadi Abdoun and then from the he Directorate of Examinations in Jabal Al-Weibdeh. Then from the Directorate of Private Education in Jabal Al-Hussein to issue a letter of acceptance directed to the school.

      *** Students (from the second grade to the eleventh grade) who are unable to submit any required documents duly attested as mentioned above, should refer to Sands National Academy as soon as possible (within the first two weeks of registration) to help them on this matter. A six-week letter of acceptance will be issued by the Ministry of Education, and the grade is assigned according to the age of the student.

      If the student does not bring the attested certificate on time, she/he will be required to take a placement test through the Directorate of Private Education. If the student passes the test, he will continue to be accepted into the school according to his result.

      Note: The Registration and Student Affairs Department will not accept  or receive any file which  lacks any of the above documents